Dsg Automaat

DSG en S-Tronic versnellingsbak

DSG staat voor Direct-Shift Gearbox of Direkt schalt getriebe. Het is een versnellingsbak met dubbele koppeling.
BorgWarner heeft de DSG ontwikkeld in opdracht van de Volkswagen Group en in 2003 voor het eerst uitgebracht.

Werking

De DSG automaat heeft twee koppelingen, een voor de oneven versnellingen en een voor de even. De achteruitversnelling zit op de as van de oneven versnellingen. Ten gevolge hiervan schakelt deze automaat niet steeds naar een andere versnelling, maar schakelt hij op de andere koppeling over. Hierdoor kan snel geschakeld worden. 

De DSG is eigenlijk een dubbel uitgevoerde handbak. De DSG versnellingsbak heeft twee primaire assen, twee secundaire assen en twee koppelingen.

Men vertrekt uit stilstand in de eerste versnelling en de eerste koppeling. Ondertussen draait de tweede versnelling al mee. Als er geschakeld wordt naar twee wordt de volgende versnellingstrap gesynchroniseerd en vindt een gelijktijdige koppeling van de ene lamellenkoppeling plaats (2e koppeling) en een ontkoppeling van de huidige koppeling. Op deze manier kan onder belasting geschakeld worden. Versnelling 1, 3 en 5 + achteruit bevinden zich op de ene secundaire as, en de andere versnellingen op de tweede secundaire as.

Koppeling

Er bestaan twee soorten DSG koppelingen. De één is voorzien van een droge koppeling voor motoren met een koppel tot 250 Nm, de andere van een natte (in olie) voor motoren die meer koppel hebben of vierwiel aangedreven zijn. De natte koppeling bestaat uit meerdere platen die in een oliebad onder oliedruk hun werking doen. Het oliebad zorgt voor meer koeling waardoor het mogelijk is om hogere koppels te schakelen. 

S-Tronic

S-Tronic is de benaming  van Audi voor de automaat met dubbele koppeling. Het systeem is dezelfde DSG-versnellingsbak van BorgWarner. De eerste S-Tronic transmissies waren versnellingsbakken met zes versnellingen. In een later stadium ontwikkelde Audi een zeven traps S-Tronic versnellingsbak.

Voordelen

  • Verminderd brandstofverbruik door het efficiënte schakelsysteem.
  • Mogelijkheid om zowel automatisch als handmatig te schakelen.
  • Naadloze en snelle overgang tussen versnellingen.

Varianten

DQ200 

DQ250

DQ381

DQ400

DQ500

DL501

Borg Warner Logo
S-Tronic Logo