Dsg Automaat

DQ200 Versnellingsbak

De DQ200 die in 2007 is geïntroduceerd is een 7-traps dwarsgeplaatste DSG versnellingsbak welke als enigste dsg versnellingsbak gebruik maakt van een droge koppeling.
Deze versnellingsbak is de lichtste variant en is ontworpen voor motoren tot een maximaal koppel van 250 Nm.

Een droge koppeling werkt efficiënter dan natte koppeling en samen met een lager gewicht van de versnellingsbak zorgt dit voor een lager brandstofverbruik.

Hoe werkt DQ200 versnellingsbak?

Het motorkoppel wordt via de twee droge koppelingen overgebracht naar twee primaire  assen in de  versnellingsbak. De mechatronic zorgt voor de bediening van de koppeling en de versnellingen. Doordat elke as een eigen koppeling heeft kan de eerst volgende versnelling alvast klaar worden gezet. 

Hoe werkt een DQ200 mechatronic?

De Dq200 mechatronic is het regelapparaat  van de versnellingsbak en werkt elektrisch / hydraulisch. Een elektromotor bouwt hydraulische druk op tot ongeveer 60bar, met deze hydraulische druk kan de mechatronic aan de hand van actuatoren en solenoids koppelen en schakelen. Signalen zoals motortoerental, snelheid,  temperatuur, gaspedaal, abs etc etc   komen binnen in het brein (TCU) van de mechatronic, en worden hier verwerkt om optimaal te koppelen en te schakelen. 

Toepassing

De DQ200 is te vinden in autos met een motorkoppel tot 250Nm dit komt neer bij benzine varianten tot ongeveer de 1.8 tfsi en bij de diesels tot ongeveer de 1.6 tdi.
Vierwiel aangedreven autos zijn niet voorzien van een DQ200 transmissie.
Het is de meest voorkomende dsg versnellingsbak en is te vinden de wat lichtere autos zoals de: Volkswagen Polo, Golf, Scirocco, Passat en Touran. Seat Ibiza en Leon. Skoda Fabia, Octavia en Yetti. Audi A1, A3, Q2 en Q3

Meest voorkomende problemen

De DQ200 is vanwege de droge koppeling meer aan slijtage onder heven.  De werking van de mechatronic is hierdoor net even anders en gevoeliger gebleken. De problemen die wij het meeste meemaken zijn:

  • Niet meer schakelen door een hydraulische druk lekkage in de mechatronic.
  • Schakelt helemaal niet meer.
  • Achteruit en of 6e versnelling werken niet meer.
  • Slippende koppeling en trilling tijdens optrekken.
  • Niet vloeiend meer schakelen.