DQ200 Versnellingsbak
De DQ200 die in 2007 is geïntroduceerd is een 7-traps dwarsgeplaatste DSG versnellingsbak welke als enigste dsg versnellingsbak gebruik maakt van een droge koppeling.
Deze versnellingsbak is de lichtste variant en is ontworpen voor motoren tot een maximaal koppel van 250 Nm.
Een droge koppeling werkt efficiënter dan natte koppeling en samen met een lager gewicht van de versnellingsbak zorgt dit voor een lager brandstofverbruik.
Hoe werkt DQ200 versnellingsbak?
Hoe werkt een DQ200 mechatronic?
Toepassing
De DQ200 is te vinden in autos met een motorkoppel tot 250Nm dit komt neer bij benzine varianten tot ongeveer de 1.8 tfsi en bij de diesels tot ongeveer de 1.6 tdi.
Vierwiel aangedreven autos zijn niet voorzien van een DQ200 transmissie.
Het is de meest voorkomende dsg versnellingsbak en is te vinden de wat lichtere autos zoals de: Volkswagen Polo, Golf, Scirocco, Passat en Touran. Seat Ibiza en Leon. Skoda Fabia, Octavia en Yetti. Audi A1, A3, Q2 en Q3
Meest voorkomende problemen
De DQ200 is vanwege de droge koppeling meer aan slijtage onder heven. De werking van de mechatronic is hierdoor net even anders en gevoeliger gebleken. De problemen die wij het meeste meemaken zijn:
- Niet meer schakelen door een hydraulische druk lekkage in de mechatronic.
- Schakelt helemaal niet meer.
- Achteruit en of 6e versnelling werken niet meer.
- Slippende koppeling en trilling tijdens optrekken.
- Niet vloeiend meer schakelen.