DQ500 versnellingsbak
De DQ500 is een 7-traps dwarsgeplaatste DSG versnellingsbak welke gebruikt maakt van een natte koppeling.
De DQ500 is in 2003 geïntroduceerd en is een 7-traps dwarsgeplaatste DSG versnellingsbak welke gebruik maakt van een natte koppeling. De Volkswagen Transporter was de eerste bedrijfswagen met deze versnellingsbak.
Deze versnellingsbak is ontworpen voor krachtige motoren tot een maximaal koppel van 600 Nm.
Een natte koppeling werkt minder efficiënt dan een droge koppeling maar is door het maximum koppel van 600 Nm toepasbaar in autos met een krachtige motoren.
Hoe werkt een DQ500 versnellingsbak?
Het motorkoppel wordt via de twee sets natte koppelingen overgebracht naar twee primaire assen in de versnellingsbak. De mechatronic zorgt voor de bediening van de koppeling en de versnellingen. Doordat elke as een eigen set koppelingsplaten heeft kan de eerst volgende versnelling alvast klaar worden gezet.
Hoe werkt een DQ500 mechatronic?
De Dq250 mechatronic is het regelapparaat van de versnellingsbak. Een oliepomp in de versnellingsbak bouwt oliedruk op met deze druk kan de mechatronic aan de hand van actuatoren en solenoids koppelen en schakelen. Signalen zoals motortoerental, snelheid, temperatuur, gaspedaal, abs etc etc komen binnen in het brein (TCU) van de mechatronic, en worden hier verwerkt om optimaal te koppelen en te schakelen.
Toepassing
De DQ500 is te vinden in autos met een motorkoppel tot maar liefst 600Nm in zowel voor als vierwiel aangedreven varianten.
Zoals de VW Transporter, VW Tiguan, Audi RS3, Audi TT-RS, Audi RS-Q3
Meest voorkomende problemen
De DQ500 is vrij probleemloos gebleken. De meeste problemen die toch ontstaan zijn vaak koppeling of mechatronic gerelateerd.