De DQ400 is in 2014 geïntroduceerd en is een 6-traps dwarsgeplaatste DSG versnellingsbak welke gebruik maakt 3 natte koppelingen. 
Deze versnellingsbak is ontworpen voor hybride varianten tot een maximaal koppel van 400 Nm. 

Werking DQ400 versnellingsbak

Het koppel van de brandstofmotor en de elektromotor wordt via twee sets natte koppelingen overgebracht naar twee primaire  assen in de  versnellingsbak.
Een 3e natte koppeling zorgt voor de overschakeling tussen de brandstof en de elektromotor. 
De mechatronic in de versnellingsbak zorgt voor de bediening van de 3 koppelingen en de versnellingen. Doordat elke as een eigen set koppelingsplaten heeft kan de eerst volgende versnelling alvast klaar worden gezet. 

Werking DQ400 mechatronic

De mechatronic is het regelapparaat  van de versnellingsbak. Een oliepomp in de mechatronic bouwt oliedruk op met deze druk kan de mechatronic aan de hand van actuatoren en solenoids koppelen en schakelen. Signalen zoals motortoerental, snelheid,  temperatuur, gaspedaal, abs etc etc   komen binnen in het brein (TCU) van de mechatronic, en worden hier verwerkt om optimaal te koppelen en te schakelen. 

Toepassing

De DQ400 is te vinden in hybride autos vanaf 2014 met een motorkoppel tot 400Nm en is gemonteerd op de volgende modellen:

Audi A3 E-tron 2014 tot heden.
Audi Q3 E-tron 2021 tot heden.
Seat Leon 2020 tot heden.
Seat Tarraco 2021 tot heden.
Skoda Octavia 2020 tot heden.
Skoda Superb 2019 tot heden.
VW Golf GTE 2014 tot heden.
VW Passat GTE 2015 tot heden.

Meest voorkomende problemen

  • Voelbare schok bij het inschakelen van de verbrandingsmotor.
  • Geen aandrijving of alleen elektrische aandrijving.