De DQ381 is in 2015 geïntroduceerd als opvolger van de DQ250 en de DQ500 en is een 7-traps dwarsgeplaatste DSG versnellingsbak welke gebruik maakt van een natte koppeling.
Deze versnellingsbak is ontworpen voor motoren tot een maximaal koppel van 420 Nm.
Werking DQ381 versnellingsbak
Het koppel van de motor wordt via twee sets natte koppelingen overgebracht naar twee primaire assen in de versnellingsbak. De mechatronic zorgt voor de bediening van de koppeling en de versnellingen. Doordat elke as een eigen set koppelingsplaten heeft kan de eerst volgende versnelling alvast klaar worden gezet.
Werking DQ381 mechatronic
De mechatronic is het regelapparaat van de versnellingsbak. Een oliepomp in de versnellingsbak bouwt oliedruk op met deze druk kan de mechatronic aan de hand van actuatoren en solenoids koppelen en schakelen. Signalen zoals motortoerental, snelheid, temperatuur, gaspedaal, abs etc etc komen binnen in het brein (TCU) van de mechatronic, en worden hier verwerkt om optimaal te koppelen en te schakelen.
Toepassing
De DQ381 is te vinden in autos vanaf 2015 met een motorkoppel tot 420Nm in zowel voor als vierwiel aangedreven varianten.

