DQ250 versnellingsbak
De DQ250 is een 6-traps dwarsgeplaatste DSG versnellingsbak welke gebruikt maakt van een natte koppeling.
De DQ250 is in 2003 geïntroduceerd en is een 6-traps dwarsgeplaatste DSG versnellingsbak welke gebruik maakt van een natte koppeling. Audi had met de Audi TT 3.2 in 2003 de primeur.
Deze versnellingsbak is ontworpen voor motoren tot een maximaal koppel van 350 Nm.
Een natte koppeling werkt minder efficiënt dan een droge koppeling maar is door het maximum koppel van 350 Nm toepasbaar in autos met een grotere motor.
Hoe werkt een DQ250 versnellingsbak?
Het motorkoppel wordt via de twee sets natte koppelingen overgebracht naar twee primaire assen in de versnellingsbak. De mechatronic zorgt voor de bediening van de koppeling en de versnellingen. Doordat elke as een eigen set koppelingsplaten heeft kan de eerst volgende versnelling alvast klaar worden gezet.
Hoe werkt een DQ250 mechatronic?
De Dq250 mechatronic is het regelapparaat van de versnellingsbak. Een oliepomp in de versnellingsbak bouwt oliedruk op met deze druk kan de mechatronic aan de hand van actuatoren en solenoids koppelen en schakelen. Signalen zoals motortoerental, snelheid, temperatuur, gaspedaal, abs etc etc komen binnen in het brein (TCU) van de mechatronic, en worden hier verwerkt om optimaal te koppelen en te schakelen.
Toepassing
De DQ250 is te vinden in autos met een motorkoppel tot 350Nm in zowel voor als vierwiel aangedreven varianten.
Meest voorkomende problemen
De DQ250 is vrij probleemloos gebleken. De meeste problemen die toch ontstaan zijn vaak koppeling of mechatronic gerelateerd.